Izmene (03.04.2018.): Povodom novog smrtnog slučaja u nesreći koji uključuje Teslin samovozeći auto, dopunio sam članak sa još par rečenica ličnog mišljenja o celoj ovoj temi.
Listajući početnu stranicu Facebook-a, iskočila mi je vest o nesreći koja se dogodila u nedelju 18. marta u kasnim satima, u kojoj je jednu ženu, Elaine Herzberg (49), usmrtio samovozeći automobil kompanije Uber, za čijim volanom se nalazila Rafaela Vasquez (44), koja je bila rezervni vozač (eng. back-up driver).
Do nesreće je došlo kada je žena prelazila ulicu gurajući bicikl na slabo osvetljenom putu, te je na nju u jednom trenutku udario samovozeći auto koji uopšte nije primetio ženu dok je prelazila. U trenutku vožnje (a i tokom), Rafaela je dosta vremena provodila gledajući dole, u telefon najverovatnije, ne obraćajući pažnju na put ispred sebe (što je i sama poenta rezervnih vozača samovozećih automobila) te nije nikako mogla, kao ni automobil, da odreaguje.
Uber samovozeći automobil (autor: Eric Risberg, Associated Press)
Gledajući snimak koji je objavljen na Temple Police Twitter nalogu, možemo doći do nekoliko zaključaka oko nesreće:
- Put kojim se vozilo kretano prema snimku prednje kamere automobila nije bio dovoljno osvetljen (mada me je prijatelj, Aleksandar Todorović uputio na članak sa snimcima koji govore drugačije).
- Elaine nije nosila nikakav svetlosni prsluk niti ikakvo obeležje koje bi je identifikovalo u mraku.
- “Vozač” automobila nije dovoljno obraćao pažnju na put ispred sebe.
- Automobil čak ni nakon što je bilo kasno da se zaustavi, kada je već bilo očigledno da će udariti u ženu, nije usporio.
Možemo diskutovati o tome zašto je baš na tom mestu žena prelazila ulicu a ne negde drugde ili na pešačkom prelazu, ali to ne menja činjenicu da je došlo do toga da samovozeći automobil zapravo usmrti nekog ko se nije nalazio u vozilu (bez obzira na to čija je krivica). Do sada je bio slučaj kada je Do sada smo samo imali mnogobrojne udese, neke manje, neke veće, ali bez teško povređenih vozača i učesnika u udesima. Može se reći da ovaj slučaj menja mnoge stvari (barem što se Uber-a tiče), a i postavlja se pitanje da li smo zaista spremni na ovako nešto?
Do sada smo imali (srećom) samo jedan slučaj gde je zapravo vozač samovozećeg automobila poginuo prilikom vožnje, 2016. kada Teslin auto nije uspeo da napravi razliku između bele boje kamiona i svetslosti Sunca te je uleteo u njegovu traku i izazvao sudar u kojem je vozač automobila poginu, dok je vozač kamiona na sreću ostao nepovređen.
Ono što jeste zastrašujće u ovom slučaju jeste da automobil nije uopšte usporio niti zakočio u trenucima pre udesa, što nam govori da su senzori ili otkazali u trenutku udesa ili su bili neispravni neko/sve vreme. Gospodin Voja Antonić mi je ukazao na to da LIDAR senzori, koje ovi automobili koriste za mapiranje okoline, ne zavise od vidljivosti i osvetljenja, što nam govori da je ipak bilo do nekog tehničkog kvara senzora.
Nešto više o LIDAR senzorima možete pročitati ovde
Među prvim izveštajima policije, utvrđeno je da se vozilo kretalo brzinom od 38 mph (oko 61 km/s) u zoni gde je ograničenje 35 mph (oko 56 km/s). Razlika u 3 mph možda nije značajna razlika i vrlo je moguće da bi i pri malo manjoj brzini dolo do udesa. Ono što je glavna inspektorka, Sylvia Moir izjavila će se nakon prvih značajnih rezultata istrage najverovatnije utvrditi da Uber nije kriv.
Ova izjava ne bi trebalo da nas iznenađuje, jer je do sada u gotovo svim udesima koji su uključivali samovozeće automobile, utvrđeno da oni nisu krivi već ljudi vozači. Ipak je u pitanju gigant kompanija, a (IMO) opšte je poznato da gigantske kompanije gotovo nikad nisu bile krive za bilo kakve incidente u kojima su učestvovale.
Novi udes koji uključuje samovozeći automobil se dogodio svega nekoliko dana nakon prethodnog. Naime, Teslin auto, Model X SUV za čijim volanom se nalazio Wei Hunag, je udario u betonsku barijeru na autoputu i ubrzo nakon toga se zapalio. Vozač je podlegao ranama u bolnici. Kompanija Tesla je izjavila da je prema log podacima bio uključen autopilot i da je auto sve vreme tokom vožnje držao fiksnu distancu između njega i automobila ispred, ali da vozač nije držao ruke na volanu. Vozač je više puta bio upozoren da vrati ruke na volan (postoji više znakova upozorenja za ovakve situacije), ali iz nepoznatih razloga, to nije i učinio.
Jedna zanimljiva stvar, Manuel Marsilio, generalni menadžer CONEBI-a je izjavio da bi u budućnosti trebalo raditi na tome da svi biciklisti budu opremljeni senzorima kako bi ih samovozeći automobili mogli detektovati. Ovom izjavom se javljaju pitanja privatnosti i bezbednosti samih biciklista u pogledu prikupljanja podataka i dodatnih troškova, dakle koji će se tačno podaci beležiti i prikupljati kako bi automobil mogao da ih prepozna na putu, kao i to da u slučaju da ne možete priuštiti senzor ili ga slučajno zaboravite, rizikujete da budete udareni tokom vožnje.
Verujem da se sve to može regulisati i napraviti tako da obe strane budu “zadovoljne” ali ono što je problem jeste to što umesto da se samovozeći automobili prilagođavaju okolini, implicira se na to da je zapravo okolina ta koja mora da se prilagodi njima, što i nema nekakve logike.
Samovozeći i pametni automobili, pametni gradovi, uređaji i slično jesu budućnost, budućnost koju ne možemo izbeći jer tu budućnost tržište a i potrošači zahtevaju, ali smatram da nismo još uvek spremni za tako nešto. Ne postoje neke regulacije niti utvrđena pravila ili propisi kada se radi o samovozećim automobilima, jer se i dalje smatra da su u probnim fazama i to je u redu. Potrebno je mnogo godina rada, ulaganja i testiranja da bi ovi automobili bili spremni za naseljena mesta, pogotovo za milionske gradove. Umesto da zajedno sarađuju, proizvođači ovakvih automobila se međusobno trkaju ko će pre izbaciti “gotov” proizvod na tržište, ne uzimajući u obzir bezbednost ljudi, dakle stavljaju profit kompanije ispred bezbednosti ljudi što i nije iznenađujuća činjenica. Ali upravo iz tih razloga je i došlo do ovog udesa, jasno je da Uber-ov automobil nije spreman za slobodnu vožnju (ovo inače nije njihov prvi incident), bilo to zbog loših senzora, algoritama ili nečeg trećeg. Nadam se da će ostali proizvođači izvući neku poruku iz ovog incidenta i da će malo manje brinuti za svoje džepove a više za ljude i okolinu jer u suprotnom, loše nam se piše.
Na kraju se postavlja jedno pitanje: ako su do sada vozači običnih automobila odgovarali kada su izazvali neki udes ili napravili prekršaj, ko će odgovarati u slučaju samovozećih automobila, kompanija ili “vozač”?